Sosiale medier

Nye Instagram-oppdateringer setter fokus på å gi bedre kreditering til skapere av originalt innhold

April 22, 2022

Instagram lanserer oppdateringer rundt tagging og rangering av originalt innhold.

Jeg er Stine

SOME EKSPERT OG MARKEDSFØRINGSNINJA!
På denne bloggen får du nyheter, kunnskap og gøye ting om markedsføring og sosiale medier

hallo!

Klar for å skape muligheter?

La oss jobbe sammen!

Dette er begynnelsen på alt du drømmer om, og jeg er her for å hjelpe deg.

Nå kommer oppdateringene jeg tipper mange har ventet på. Instagram jobber i år med flere måter å støtte skapere på. Instagram-sjefen, Adam Mosseri, sier blant annet at han har lagt merke til hvor viktig det er for skapere å få anerkjennelse for jobben de gjør. Derfor har Instagram lansert to oppdateringer, som vil hjelpe å gi anerkjennelse der det er fortjent.

“Enhanced tagging” er en av dem. Taggingen er lansert for å bidra til å drive mer trafikk og oppmerksomhet til skapere og firmaer som selger produkter. Du kan nå velge en kategori som identifiserer deg, og denne kan vises hver gang noen tagger deg i et bilde. Er du for eksempel en fotograf, vil det være ekstra tydelig at det er du som har tatt bildet.

“At mennesker uttrykker seg er hele hjerteslaget bak Instagram. Det er det som gjør at Instagram fungerer. (…) Nå finner vi nye måter for å sørge for at anerkjennelse går til de som fortjener det” sa Mosseri i en video han postet på Instagram i går. Der forklarer han også oppdateringene av produkt-taggen. Denne måten å tagge på har eksistert en stund, men tidligere kun for merkevarer og skapere. Nå kan hvem som helst – til og med du – bruke denne funksjonen.

Slik bruker du enhanced tagging

Sørg først for at du selv eller merkevaren du jobber for blir representert med riktig kategori, slik du/dere ønsker. Dette gjør du ved å gå inn på din egen profil, trykke “rediger” og deretter velge “kategori” under “profilinformasjon”.

For å bruke funksjonen når du poster et bilde gjør du slik:

  • Åpne Instagram og trykk på pluss-tegnet i høyre hjørne
  • Lag en post og trykk “neste”
  • Rediger som ud ønsker og trykk “neste”
  • Skriv en bildetekst og trykk “tagg personer”
  • Velg “legg til tagg” og velg de du ønsker å tagge/kreditere
  • Trykk på “vis profilkategori” for å vise hvilken kategori skaperen eller merkevaren hører til. Dette valget finner du direkte under navnet på skaperen du har tagget
  • Trykk “ferdig” i høyre hjørne
  • Del og publiser som normalt

Enhanced Tags: Instagrams nye oppdatering for å fremme originalt innhold
Foto: Instagram

Oppdaterer algoritmene

I tillegg til de nye måtene å tagge på vil også Instagram oppdatere måten algoritmen rangerer innhold, for å sette mer fokus på originalt innhold.

“Hvis du skaper noe fra bunn bør du få mer anerkjennelse enn om du reposter noe du fant fra andre. Derfor vil vi gjøre mer for å prøve å anerkjenne originalt innhold mer, spesielt sammenlignet med repostet innhold”, sier Mosseri i videoen.

Men hva betyr dette i praksis, egentlig?

I Twitter-tråden til videoen han postet prøver Mosseri å forklare. Et av de gjentakende spørsmålene er blant annet hva “originalt innhold” betyr og hvordan dette måles av Instagram. Til det svarer Mosseri at innhold som er redigert utenfor Instagram og deretter lastet opp i appen ikke vil bli straffet på noe vis. Du er altså ikke nødt til å ta, lage og redigere alt innhold i appen – puh, heldigvis!

“Idéen er at dersom du laget det, er det originalt”, svarer Mosseri på kommentarene. Han forklarer videre at det vil være vanskelig å identifisere hva som er originalt innhold og ikke, så det vil bli gjort endringer underveis. Nå jobber de med ulike klassifiseringer som kan forutsi hvor sannsynlig det er at innholdet er originalt eller ikke.

En av måtene Instagram derimot kan verifisere om du poster originalt innhold eller ikke er hva du poster på Instagram stories. Dersom du reposter mye innhold på stories vil du sannsynligvis se en nedgang i seertall.

Men Stine, hva gjør jeg nå?!

Som alltid med Instagram og nye funksjoner gjelder det å eksperimentere! Du bør generelt ha et større fokus på å lage innholdet selv, men du trenger ikke være redd for å reposte en story i ny og ne. For merkevarer og firmaer som bruker mye reposting fra sine kunder for å vise frem produkter vil dette potensielt bli vanskeligere. Her gjelder det å se hva som blir viktigst, og om vinningen går opp i spinningen.

Det vil være vanskelig å vite hvor stor innvirkning denne oppdateringen vil ha med det første, med tanke på hvor vanskelig det vil være for Instagram å se hvilket innhold som faktisk er originalt og ikke.

Ps! Har du fått med deg alle de nye Instagram-oppdateringene som har kommet i det siste? Du finner dem her!

Trenger du hjelp med å forstå de nye oppdateringen? Send meg en melding på Instagram!

+ Vis kommentarer

- Hide Comments

legg igjen en kommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published.

100 Reels idéer

HENT HER

GRatis ressurs

Instagram e-bok

HENT HER

Gratis ressurs

 Top Resources

Den ultimate planleggeren


Det er mulig å:
• Å bryte ut av tidsklemma
• Få tid til det du faktisk ønsker
• Våkne uthvilt og med kontroll
• Endelig ha overskudd
og få slutt på prokrastineringen en gang for alle

Bestill nå!

VIP PLANLEGGER

Få kontroll
Nå målene dine