Du har sikkert hørt mange snakke om den før. E-postlisten. At du MÅ ha en, og at du burde starte å bygge den i DAG! Som en del av forarbeidet ditt er det å starte e-postlisten din er noe av det viktigste du gjør. Dette gjelder uansett om du skal lansere et produkt eller kurs veldig snart, eller om ett år. E-postlisten er et av de viktigste verktøyene for oss som jobber med digitale bedrifter i dag, men hvorfor er det egentlig det?
Hva er en e-post liste, og hvorfor trenger du en?
Hvis du noen gang har besøkt en nettbutikk eller en annen nettside der du har lagt inn din e-postadresse for å motta et nyhetsbrev eller bli medlem av en kundeklubb, så har du blitt med på e-postlisten til dette selskapet. Det vil si at du har godtatt av de kan sende deg e-poster med tilbud, nyheter og annen relevant informasjon. En e-postliste er rett og slett en samling med e-postadresser som du har skaffet deg igjennom din nettside, blogg eller landingsside. Når vi snakker om størrelsen på din liste så snakker vi om antall mennesker du har e-postadressen til.
For å forstå hva en e-postliste er må vi først forstå hvordan du skal bruke den. Du trenger ikke vente til du har et ferdig produkt før du begynner å bygge listen din. Begynner du å bygge den allerede i dag så vil du den dagen du er klar til å lansere allerede ha en liste med potensielle kunder. Dette er mennesker som har vist interesse for det du gjør, og de er derfor helt i målgruppen når du er klar for å selge ditt produkt. Vi kan sammenlikne det med å få følgere på Instagram. Du ønsker å få flere følgere for å få et større publikum å nå ut til. Det samme gjelder e-postlisten din, men du er ikke begrenset av algoritmer eller eventuelle endringer som kan skje når du bygger følgere på en plattform som du ikke eier selv. E-postlisten din eier du 100 prosent selv.
E-postmarkedsføring er per i dag den kanalen med størst ROI (Return of Investment.) Kort og godt, betyr dette hvor mye du får igjen for det du legger inn. E-post er i dag min desidert viktigste salgskanal, og der jeg får størst omsetning. Hver gang jeg nå skal lansere et nytt produkt, eller har noe annet jeg ønsker å fortelle, så kan jeg trykke på en knapp og nå ut til tusenvis av mennesker.
Fordelene med å ha en e-post liste:
- Du sparer tid og penger
- E-poster er enkelt å sette opp, og rimelig å sende ut
- Du trenger ikke å ansette noen, du trenger ikke et stort markedsbudsjett og du trenger heller ikke avansert teknisk kompetanse
- Du kan sende ut nyhetsbrev, tilbud eller kul informasjon som gjør kundene dine interessert i å lære mer om deg og dine produkter
La oss si at du har en nettbutikk, eller skal lansere ditt første online kurs til en rabattert pris. Om du har en liten liste med e-postadresser kan du på noen få minutter sende en kort e-post om tilbudet til listen din, og i løpet av noen få sekunder få dine første salg. Å promotere det samme tilbudet i sosiale medier eller ved betalt annonsering, er både dyrere og mer tidkrevende. I tillegg så åpner over 70 prosent eposter fra et firma, i håp om å finne et godt tilbud eller en god rabatt. Det er en gullgruve av markedsinformasjon, og noe av det viktigste vi skal tenke på når vi skal lansere et kurs eller et produkt er hva publikummet vårt er interessert i.
Den enkleste måten å finne ut dette på er å spørre dem. Ved å sende en epost til 100 mennesker på din e-postliste med noen spørsmål om et eksisterende produkt, et nytt produkt du planlegger eller hvilke tjenester de er mest interessert i – så vil du få langt flere, og ikke minst bedre svar, enn du ville fått hvis du hadde stilt det samme spørsmålet til 100 følgere på Instagram. Vi ønsker ikke å sende ut masse e-poster som er kjedelige, masete eller som oppleves som spam. Vi har lyst til å sende vårt publikum relevant informasjon, og e-poster stappet med verdi og gode tilbud.
Så hvordan vet vi hva de vil se?
Når du velger deg en leverandør for din e-postmarkedsføring, så vil du få tilgang til mye data og statistikk. Du får oversikt over hvor mange og hvem som åpner epostene dine, hvilke lenker de trykker på, hvor mange som trykker, og hvor mange som benytter seg av tilbudene du sender ut. Dette vil hjelpe deg til å finne ut hvilke emnefelt som fungere best, hvilket innhold de liker best, og hvilket innhold de ikke er interesserte i. Dette vil gi deg mye av informasjonen du trenger for å kunne ta smarte og effektive markedsføringsbeslutninger i fremtiden.
Du kan bygge et personlig forhold med ditt publikum. Tilbud og nyheter er en viktig del, men kanskje det viktigste du gjør er å bygge et forhold til publikummet ditt. Forhold skaper tillit, og tillit gir salg. Du kan fortelle historier og gi et innblikk i merkevaren din, eller du kan fortelle om prosjekter som kommer i fremtiden.
Den siste og viktigste grunnen til at du skal starte en e-post liste er salg. Om du starter å bygge en liste i dag, selv om du bare har 10 eller 100 e-postadresser, så tør jeg nesten garantere at dette vil være noen av dine aller første betalte kunder. Ved å bygge en liste i dag vil du ha et publikum som står klare til å kjøpe når du er klar for å lansere. I snitt får man i dag mellom 5-10 prosent av følgerne på sosiale medier til å faktisk lese posten din, eller å ta action. Når du sender ut en e-post når du 100 prosent av publikummet ditt, og i tillegg vil over 50 prosent åpne e-posten din og lese innholdet. Sannsynligheten for at de tar action, trykker på lenken og faktisk kjøper er derfor mye større.
Nå håper jeg at du er enig med meg i at ditt neste steg bør være å bygge din liste! Hvis du har noen spørsmål kan du gjerne legge igjen en kommentar under, eller hoppe over til min Instagram og sende meg en DM. Jeg gleder meg til å høre hvordan det går!
[…] PS! Du kan lese mer om e-postlister her! […]