Det finnes ingen fasit på hva eller hvor mye du bør skrive, men det er noen enkle hovedpunkter som det kan være greit å følge.
I alle tekstene du skriver bør du vurdere om det finnes noe unødvendig du kan ta vekk. Vi liker nemlig korte og enkle tekster på digitale plattformer. For å nå flest mulig lesere med en salgsutløsende effekt, og størst grad av deling i sosiale medier, gjelder korte artikler med rundt 500 til 1000 ord. Du kan selvfølgelig ha tyngre artikler også, men jo kortere og mer konsist du klarer å holde det – jo større engasjement vil du oppleve.
I begge tilfeller gjelder følgende liste for en selgende tekst:
- Begynn med følelser og appelér på den måten til leseren
- Fortell hvorfor leseren skal lese det du har skrevet
- Lov noe tidlig i teksten, som du avslører senere
- Bruk mange adjektiver og superlativer, og da mener jeg mange
- Still spørsmål som leseren kan besvare
- Bruk virkelige mennesker og sitater
- Velg én ting å skrive om, og hold deg til det
- Fortell historier, og tenk eventyr (med innledning, hoveddel, og avslutning)
- Bruk fakta og tekniske detaljer
- Bruk du, for å snakke direkte til leseren
- Krev at leseren må gjøre eller mene noe
- Oppsummer alt i én setning til slutt
Til slutt vil jeg legge til at du bør snakke med den samme stemmen hele veien. Er stemmen empatisk, bestemt, morsom, overbevisende, nedlatende eller en annen spesiell holdning? For å finne ut hvilken stemme du har, er det enkleste å definere en personlighet.
Happy writing!
+ Vis kommentarer
- Hide Comments
legg igjen en kommentar