De Europeiske GDPR-lovene hindrer Meta, som eier Facebook og Instagram, å lagre data på Amerikanske servere. Meta er avhengig av å kunne dele brukerdata over landegrenser for å kunne fortsette sin modell som er basert på målrettede annonser.
Meta sier denne uken at de håper å kunne komme til en enighet i 2022, men om de ikke gjør det vil sannsynligvis ikke Meta kunne tilby en rekke av sine viktigste produkter og tjenester i Europa, inkludert Facebook og Instagram. Bedriften forventer en endelig avgjørelse i løpet av første halvdel av 2022.
Hva nå?
Ikke få panikk helt enda, men sørg for at du ikke er i en situasjon der din business forsvinner over natten om Instagram eller Facebook gjør det.
Både Meta og Europeisk lov har ganske mye makt, og det er på ingen måte sikkert hvem som står sterkeste.
Det er skummelt å tenke på at Instagram kan forsvinne over natten, men realiteten er at de er en bedrift, og uten lønnsomhet, vil de trekke seg ut.
Jeg anbefaler…
- Start med å bygge opp e-postlisten din asap!
- Om du ikke er på Tinder – get on it! Og YouTube, Pinterest, LinkedIn
- Sørg for at du prioriterer organisk trafikk og har en aktiv strategi for dette
- Om din konvertering i stor grad kommer fra FB-annonser, bør du sette opp en form for beredsskapsplan.
Trenger du bistand med dette? Hopp inn i DM’en min på Instagram her!
+ Vis kommentarer
- Hide Comments
legg igjen en kommentar