Sosiale medier

Dette er faktorene bak algoritmene på Instagram

February 21, 2022

Slik bestemmes hva du ser på Instagram.

Jeg er Stine

SOME EKSPERT OG MARKEDSFØRINGSNINJA!
På denne bloggen får du nyheter, kunnskap og gøye ting om markedsføring og sosiale medier

hallo!

Klar for å skape muligheter?

La oss jobbe sammen!

Dette er begynnelsen på alt du drømmer om, og jeg er her for å hjelpe deg.

Lurer du på hva som egentlig skjer behind the scenes på Instagram? Det er du ikke alene om! Instagram har delt oversikten du trenger å vite.

Hvordan velger Instagram hvilket innhold du ser? Hvorfor får noen poster bedre rekkevidde enn andre? Og hvordan blir det bestemt hva som blir vist til deg på Explore-siden?

Slik funker Instagram Algoritmer

Disse spørsmålene skal du få svarene på her. I juni i fjor delte Instagram en artikkel som går i dybden på hvordan rekkevidde på Instagram funker. Nå har de delt oversikten på nytt på Twitter.

Hver del av Instagram har sin egen algoritme, som rangerer innhold basert på hva du liker mest. For eksempel foretrekker brukere å se mer av sine nærmeste venner på stories, mens de ønsker å se noe nytt på Explore-siden. Vi skal se nærmere på hvilke faktorer som er med på å bestemme algoritmen i de ulike delene:

Slik funker Instagram Feed og Stories
Foto: Instagram

Feed og Stories

Faktorene under er med å forme din feed og stories. Disse elementene, i prioritert rekkefølge, og gir Instagram informasjonen de trenger for å optimalisere innholdet du ser:

  • Informasjon om posten

Dette er signaler om hvor populær posten er, altså hvor mange som engasjerer seg i innholdet, og informasjon om innholdet i seg selv. For eksempel når det ble postet, lokasjon, lengde hvis det er video, osv.

  • Informasjon om skaperen

Informasjon om skaperen, altså personen som publiserte innholdet, hjelper Instagram med å bestemme hvor interessant personen er for andre, blant annet hvor mange ganger folk har samhandlet med personen de siste ukene.

  • Din aktivitet

Dette gir Instagram informasjon om hva slags type innhold du er interessert i, og inkluderer blant annet antall innlegg du har likt.

  • Historie om din interaksjon

Dette gir Instagram en forståelse av hvor interessert du er i å se innhold fra én bestemt person, for eksempel ved om dere kommenterer eller ikke på hverandres innhold.

Slik funker Instagram Reels
Foto: Instagram

Reels

Reels har en annen algoritme enn feed og story. Instagram Reeks konkurrerer mot TikTok, som har en algoritme som er svært brukerbasert. Derfor baseres algoritmen i Reels seg på din aktivitet, interaksjon og hva du digger:

  • Din aktivitet

Instagram ser på hva slags Reels du har engasjert deg med i det siste, slik at de kan vite hva slags innhold som er relevant for deg.

  • Historie om din interaksjon

Dette gir Instagram en oversikt over hvor interessert du er i innholdet til ulike skapere.

  • Informasjon om posten

Dette inkluderer informasjon om musikken eller original-lyden som er brukt, forståelse av piksler og bilder i video, men også postens popularitet.

  • Informasjon om skaperen

Instagram bruker popularitet for å finne innhold fra et vidt spektrum skapere, slik at alle får en sjanse til å finne sitt publikum.

Rekkefølgen er annerledes når det kommer til Reels, hvor din aktivitet er den viktigste faktoren. I tillegg unngår Instagram å dele Reels som har lav oppløsning, er vannmerket (for eksempel fra TikTok), eller Reels som fokuserer på politiske temaer eller er laget av politiske personer, grupper eller ledelser.

Slik funker Instagram Explore
Foto: Instagram

Explore

Explore er på samme side hvor du søker. Det er stedet du kan oppdage nye skapere, og se innhold basert på din interaksjon og aktivitet. Dette er elementene Instagram går etter for å optimalisere Explore-siden til deg:

  • Informasjon om posten

Instagram vurderer hvor viktig en post virker å være, ved å se på ting som hvor mange og hvor fort andre engasjerer seg i innholdet.

  • Historie om din interaksjon

På Explore-siden finner du sannsynligvis innhold av skapere du ikke er kjent med, men hvis du har samhandlet med skaperen før gir det Instagram en forståelse av at du kanskje er interessert i å se mer av denne skaperen.

  • Din aktivitet

Dette inkluderer informasjon om hvilke poster du har likt, lagret eller kommentert på og hvordan du har samhandlet med poster på Explore-siden tidligere.

  • Informasjon om skaperen

Informasjon om hvor ofte du har samhandlet med en skaper de siste ukene gir Instagram informasjon som bidrar med å finne lignende innhold fra et stort gap skapere.

Sånn kan du påvirke det du ser

Det er heldigvis sånn at du kan påvirke det du ser på Instagram. Ved å være bevisst hvordan algoritmene jobber har du kommet en lang vei, men du kan også prøve dette:

  • Velg ut nære venner

Dette er en funksjon du kan gjøre i Stories, hvor du velger en gruppe mennesker som du kan dele innhold til. Disse menneskene blir også prioritert i Feed.

  • Begrens kontoer du ikke er interessert i

Dersom du fortsatt ønsker å følge en kontor, men ikke er så interessert i innholdet de poster kan du begrense kontoer du følger for å ikke se innholdet de legger ut. De vil ikke vite at du har begrenset dem.

  • Merk anbefalte poster med “ikke interessert”

Når du får opp anbefalte poster i Feed eller Explore-siden som du ikke liker, bør du merke dem med “ikke interessert”. På den måten vet Instagram at du ikke ønsker å se lignende innhold og viser deg heller annet innhold som du engasjerer deg i.

Ps!

Nyhetene og innsiktene fra Instagram rulles ut én etter én. Det er kommet en live banner som gir økt synlighet til live-sendinger, appen har introdusert betalt abonnement og det går snart an å like hverandres stories.

Hopp inn på Insta og fortell meg hva du tenker om nyhetene🔥

+ Vis kommentarer

- Hide Comments

legg igjen en kommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

100 Reels idéer

HENT HER

GRatis ressurs

Instagram e-bok

HENT HER

Gratis ressurs

 Top Resources

Den ultimate planleggeren


Det er mulig å:
• Å bryte ut av tidsklemma
• Få tid til det du faktisk ønsker
• Våkne uthvilt og med kontroll
• Endelig ha overskudd
og få slutt på prokrastineringen en gang for alle

Bestill nå!

VIP PLANLEGGER

Få kontroll
Nå målene dine