Lurer du på hva som egentlig skjer behind the scenes på Instagram? Det er du ikke alene om! Instagram har delt oversikten du trenger å vite.
Hvordan velger Instagram hvilket innhold du ser? Hvorfor får noen poster bedre rekkevidde enn andre? Og hvordan blir det bestemt hva som blir vist til deg på Explore-siden?
Disse spørsmålene skal du få svarene på her. I juni i fjor delte Instagram en artikkel som går i dybden på hvordan rekkevidde på Instagram funker. Nå har de delt oversikten på nytt på Twitter.
Hver del av Instagram har sin egen algoritme, som rangerer innhold basert på hva du liker mest. For eksempel foretrekker brukere å se mer av sine nærmeste venner på stories, mens de ønsker å se noe nytt på Explore-siden. Vi skal se nærmere på hvilke faktorer som er med på å bestemme algoritmen i de ulike delene:
Feed og Stories
Faktorene under er med å forme din feed og stories. Disse elementene, i prioritert rekkefølge, og gir Instagram informasjonen de trenger for å optimalisere innholdet du ser:
- Informasjon om posten
Dette er signaler om hvor populær posten er, altså hvor mange som engasjerer seg i innholdet, og informasjon om innholdet i seg selv. For eksempel når det ble postet, lokasjon, lengde hvis det er video, osv.
- Informasjon om skaperen
Informasjon om skaperen, altså personen som publiserte innholdet, hjelper Instagram med å bestemme hvor interessant personen er for andre, blant annet hvor mange ganger folk har samhandlet med personen de siste ukene.
- Din aktivitet
Dette gir Instagram informasjon om hva slags type innhold du er interessert i, og inkluderer blant annet antall innlegg du har likt.
- Historie om din interaksjon
Dette gir Instagram en forståelse av hvor interessert du er i å se innhold fra én bestemt person, for eksempel ved om dere kommenterer eller ikke på hverandres innhold.
Reels
Reels har en annen algoritme enn feed og story. Instagram Reeks konkurrerer mot TikTok, som har en algoritme som er svært brukerbasert. Derfor baseres algoritmen i Reels seg på din aktivitet, interaksjon og hva du digger:
- Din aktivitet
Instagram ser på hva slags Reels du har engasjert deg med i det siste, slik at de kan vite hva slags innhold som er relevant for deg.
- Historie om din interaksjon
Dette gir Instagram en oversikt over hvor interessert du er i innholdet til ulike skapere.
- Informasjon om posten
Dette inkluderer informasjon om musikken eller original-lyden som er brukt, forståelse av piksler og bilder i video, men også postens popularitet.
- Informasjon om skaperen
Instagram bruker popularitet for å finne innhold fra et vidt spektrum skapere, slik at alle får en sjanse til å finne sitt publikum.
Rekkefølgen er annerledes når det kommer til Reels, hvor din aktivitet er den viktigste faktoren. I tillegg unngår Instagram å dele Reels som har lav oppløsning, er vannmerket (for eksempel fra TikTok), eller Reels som fokuserer på politiske temaer eller er laget av politiske personer, grupper eller ledelser.
Explore
Explore er på samme side hvor du søker. Det er stedet du kan oppdage nye skapere, og se innhold basert på din interaksjon og aktivitet. Dette er elementene Instagram går etter for å optimalisere Explore-siden til deg:
- Informasjon om posten
Instagram vurderer hvor viktig en post virker å være, ved å se på ting som hvor mange og hvor fort andre engasjerer seg i innholdet.
- Historie om din interaksjon
På Explore-siden finner du sannsynligvis innhold av skapere du ikke er kjent med, men hvis du har samhandlet med skaperen før gir det Instagram en forståelse av at du kanskje er interessert i å se mer av denne skaperen.
- Din aktivitet
Dette inkluderer informasjon om hvilke poster du har likt, lagret eller kommentert på og hvordan du har samhandlet med poster på Explore-siden tidligere.
- Informasjon om skaperen
Informasjon om hvor ofte du har samhandlet med en skaper de siste ukene gir Instagram informasjon som bidrar med å finne lignende innhold fra et stort gap skapere.
Sånn kan du påvirke det du ser
Det er heldigvis sånn at du kan påvirke det du ser på Instagram. Ved å være bevisst hvordan algoritmene jobber har du kommet en lang vei, men du kan også prøve dette:
- Velg ut nære venner
Dette er en funksjon du kan gjøre i Stories, hvor du velger en gruppe mennesker som du kan dele innhold til. Disse menneskene blir også prioritert i Feed.
- Begrens kontoer du ikke er interessert i
Dersom du fortsatt ønsker å følge en kontor, men ikke er så interessert i innholdet de poster kan du begrense kontoer du følger for å ikke se innholdet de legger ut. De vil ikke vite at du har begrenset dem.
- Merk anbefalte poster med “ikke interessert”
Når du får opp anbefalte poster i Feed eller Explore-siden som du ikke liker, bør du merke dem med “ikke interessert”. På den måten vet Instagram at du ikke ønsker å se lignende innhold og viser deg heller annet innhold som du engasjerer deg i.
Ps!
Nyhetene og innsiktene fra Instagram rulles ut én etter én. Det er kommet en live banner som gir økt synlighet til live-sendinger, appen har introdusert betalt abonnement og det går snart an å like hverandres stories.
+ Vis kommentarer
- Hide Comments
legg igjen en kommentar