En av de største feilene jeg ser gründere og bedrifter gjøre i sin markedsføring er på sosiale medier. På mange måter er det egentlig ikke deres egen feil. Vi er omringet av råd for hvordan vi skal vokse, hva vi skal poste, hvordan vi skal poste og hvorfor vi må ha en strategi for sosiale medier. Men hva hvis jeg fortalte deg at det ikke er den strategien du faktisk trenger? I hvert fall ikke til å begynne med.
Vi blir hele tiden bedt om å ha en strategi for sosiale medier. Du må være på Instagram. Du må ha en Facebook-gruppe. Lag en podkast. Last ned TikTok. Vi får beskjed om at vi må være på alle disse kanalene, poste så-så ofte, og til det og det klokkeslettet. Så gir de deg en liste med 30 ting du kan poste om. En liste med 30 generiske poster om deg, omHalloween, om produktene dine, om du liker kaffe eller te. En barndomshistorie. Ditt favorittdyr. Men både leadsene og kundetallet ditt står stille… Vi ender opp med å bruke masse tid og energi på innhold som vi ikke klarer å måle resultatet på, og som i de aller fleste tilfeller ikke genererer business. Likevel fortsetter vi. For vi må jo ha en SoMe-strategi! Eller må vi egentlig det?
Still deg selv spørsmålet: Hva er det som skiller kontoer med 2000 følgere som omsetter for millioner fra kontoer med 200.000 følgere som nesten ikke omsetter noen ting? Hvorfor ser du nystartede bedrifter eksplodere på sosiale medier som Instagram, TikTok og YouTube – samtidig som etablerte bedrifter sliter og daglig mister både følgere og omsetning? Svaret er ikke så komplisert som du kanskje tror.
Kort fortalt har vinnerne (i dette tilfellet de små kontoene med høy omsetning) forstått at det er stor forskjell på en SoMe-strategi og det å ha en innholdsstrategi. De har også innsett at den ene utelukkende bør eksistere basert på den andre. Du trenger ikke ideer til 30 poster du kan legge ut på Instagram. Det vil hverken hjelpe deg med vekst eller engasjement. Det du trenger er en forståelse for hvilket type innhold som styrker resultatet innen fire helt konkrete områder:
- Din merkevare
- Ditt salg
- Din vekst
- Din kredibilitet
Du trenger innhold som skaper et bånd mellom kundene dine og din merkevare. Innhold som helt konkret, og målbart, øker salget ditt. Du trenger innhold som lagres og deles uoppfordret med andre slik at du vokser. Og ikke minst så trenger du innhold som viser publikum at du er ledende i din bransje. Når innholdsstrategien med disse grunnleggende tingene er på plass – DA kan vi sette oss ned og skape en kick-a$$ SoMe-strategi, som faktisk gir deg resultater for din dyrebare innsats!
Har du tenkt over forskjellen og hvor mye det kan ha å si for din business? Har du allerede en innholdsstrategi for din bedrift? Da vil jeg gjerne høre dine tanker! Del de gjerne med meg i kommentarfeltet under – eller hopp over til min Instagram og send meg en DM.
PS. Fortsatt forvirret? Da må du lese videre.
Jeg forstår at det kan være forvirrende. Derfor har jeg nå satt sammen en strategi for deg slik at du slipper å finne opp hjulet selv, og heller kan konsentrere deg om hvordan du skal linke dette opp til ditt innhold og din business. Strategien har jeg døpt til Core10, og det er rett og slett alt du trenger å vite for å skyte fart i dine sosiale kanaler. Denne, og mye mer, får du tilgang til i mitt superkule gründernettverk VIP-alliansen! Her er vi over 300 gründere samlet under samme virtuelle tak. Vi backer hverandre, coacher hverandre, deler ideer, sparrer, gir feedback og heier hverandre frem mot små og store mål. I tillegg har vi gjestecoacher fra både inn- og utland innen en rekke felt. Blant annet online markedsføring, regnskap, mindset og hvordan man lykkes på nett. Du får eksklusiv tilgang til massevis av deilige verktøy og maler slik at du kan kickstarte alt enkelt og effektiv, samtidig som du legger kruttet der DU skaper de beste resultatene.
Høres dette interessant ut? Meld deg opp på ventelisten her, og bli en av de første som får vite det når vi åpner opp for påmelding igjen! For å sikre kvalitet i medlemskapet har vi ikke løpende påmelding. Dette er fordi vi ønsker engasjerte medlemmer, og de som virkelig ønsker å lære. Er dette deg? Da gleder jeg meg til å se deg på innsiden!
+ Vis kommentarer
- Hide Comments
legg igjen en kommentar