Jeg vil introdusere dette innlegget med et sitat:
“Vi kjøper ikke det vi trenger, vi kjøper det vi har lyst på.”
De aller fleste av kjøpene våre er altså styrt av følelser. Men visste du alt vi kjøper kan deles inn i 10 forskjellige poster? Når du lager et produkt eller en tjeneste er det lurt å finne ut hvilket eller hvilke punkter ditt produkt dekker. På den måten kan du skreddersy det enda mer, slik at det løser akkurat det dine kunder er på jakt etter!
Disse 10 grunnene er
- for å tjene penger
- for å spare penger
- for å spare tid
- for å unngå stress eller anstrengelser
- for å unngå fysisk eller psykisk smerte
- for å være komfortabel
- for å føle oss rene og friske
- for å få anerkjennelse
- for å føle oss elsket
- for økt popularitet/status
De første fem er mine favoritter. Jeg bygger stort sett alle mine produkter rundt disse punktene. Før du går videre med din drøm, eller idé om et online kurs eller produkt, er det lurt å stille seg noen spørsmål. De kan kanskje virke enkle til å begynne med, men bruk god tid på svarene dine. Disse er nemlig avgjørende for at du skal oppnå suksess!
Spørsmålene du må besvare er
- Hvordan vil mitt produkt hjelpe mine kunder til å tjene mer penger?
- Hvordan vil mitt produkt hjelpe mine kunder til å få bedre økonomi?
- Hvordan vil det hjelpe mine kunder å spare tid, og hva kan de heller bruke denne tiden på?
- Hva er et stressmoment mine kunder ikke lenger trenger å bekymre seg over, dersom de kjøper mitt produkt?
- Hvilke smerter og frykt hjelper jeg mine kunder å unngå med mitt produkt?
- Hvordan vil mitt produkt gjøre livet mer komfortabelt for mine kunder?
- Hvordan vil mitt produkt gjøre det enklere for mine kunder å føle seg friske og rene?
- Hvordan vil mitt produkt hjelpe mine kunder til å få mer anerkjennelse?
- Hvordan vil mitt produkt hjelpe mine kunder å føle seg elsket av sin familie og sine venner?
- Hvordan vil mitt produkt hjelpe mine kunder å oppnå mer popularitet?
Ved å forstå hvorfor kan du snakke om produktet ditt på en måte som dine konkurrenter ikke gjør, og på den måten sette deg milevis foran de andre i din nisje. Du kan knytte disse grunnene til alt, og når du virkelig forstår hvorfor, så er jobben din så enkel som å relatere så mange av grunnene til at folk kjøper – til produktet eller kurset ditt.
Gjør denne øvelsen med kreativitet. Skriv ned tullete grunner. Seriøse grunner. Følsomme grunner. Inspirerende grunner. Følg hjertet ditt og hva det er du er lidenskapelig opptatt av. Når du virkelig forstår grunnen til hvorfor folk kjøper, så vil produktet ditt blir enda tydeligere, og snakke til akkurat den kunden du ønsker å tiltrekke deg.
Jeg gleder meg til å høre hvordan det går!
+ Vis kommentarer
- Hide Comments
legg igjen en kommentar